Logo Wagenborg

Nieuwe en grotere sneldienst voor Ameland vanaf zomer 2025

13 augustus 2024

Wagenborg Passagiersdiensten is verheugd om aan te kondigen dat er vanaf volgende zomer een nieuwe, grotere snelboot in gebruik wordt genomen op de route tussen Holwert en Ameland. Deze moderne snelboot, die momenteel wordt gebouwd door New Generation Shipyards in Lauwersoog, zal plaats bieden aan 75 passagiers, een aanzienlijke toename ten opzichte van de huidige capaciteit van 48 passagiers.


De nieuwe snelboot, die een lengte van bijna 23 meter en een breedte van ruim 6 meter heeft, biedt niet alleen meer ruimte, maar is ook ontworpen met een beperkte diepgang van slechts 80 centimeter. Dit is 50 centimeter minder dan de huidige snelboot, de Fostaborg. Dankzij deze ondiepe diepgang kan de snelboot langer blijven varen, zelfs bij lagere waterstanden, wat de betrouwbaarheid van de dienst ten goede komt.

De snelheid blijft onveranderd; met 40 kilometer per uur zal de overtocht naar Ameland slechts 20 minuten duren. Dit is een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van de reguliere veerdienst, die er doorgaans 45 tot 50 minuten over doet.

Toestemming ministerie

Om deze nieuwe snelboot in gebruik te kunnen nemen, was toestemming nodig van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aangezien de huidige concessie binnen vijf jaar afloopt. Deze toestemming is verleend vanwege de recente problemen met de Fostaborg, die meerdere keren uitviel door kleine storingen en langere onderhoudsbeurten. Om de continuïteit van het vervoer te waarborgen, is besloten om te investeren in deze nieuwe snelboot.

Antwoord op groeiende behoefte

Volgens directeur Ger van Langen speelt deze nieuwe investering in op de groeiende vraag naar sneldiensten, vooral onder forenzen zoals aannemers, schoonmakers, onderwijzers en gemeentepersoneel. Sinds de introductie van de sneldienst naar Ameland in april 2018 is de vraag alleen maar toegenomen.

De Fostaborg, die sinds juli 2019 in de vaart is, zal vanaf de komst van de nieuwe snelboot fungeren als reserveschip. In tegenstelling tot de Fostaborg, die oorspronkelijk is ontworpen als crewtender voor volle zee, wordt de nieuwe snelboot specifiek gebouwd voor de unieke omstandigheden op de Waddenzee. Bovendien zal het schip voldoen aan de hoogste Europese duurzaamheidseisen.