Wagenborg Passagiersdiensten vervoert al ruim honderd jaar ieder seizoen honderdduizenden bezoekers van en naar de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog.
De twee moderne motorschepen Oerd en Sier brengen u in ongeveer 50 minuten naar het gastvrije Ameland. De veerboten Rottum en Monnik zetten wij in voor de overtochten naar het autoluwe Schiermonnikoog. Daar bent u in 45 minuten. De sneldiensten doen 20 minuten over de overtocht
Onze vloot:
Het m.s. Sier had haar tewaterlating op 1 oktober 1994. Daar werd ze gedoopt door de Minister van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma.
De veerboot is gemaakt bij Scheepswerf Bijlsma en is vernoemd naar een in zee verdwenen dorp op Ameland. Sier was een vissersdorpje aan de uiterste westpunt van het eiland, ten westen van Hollum, dat rond 1730 in de golven verdween. De Sier wordt voortgestuwd met schottelpompjets en is uitgerust met een viertal Catterpillar 3508 dieselmotoren.
Sinds 2003 is het m.s. Oerd actief op de dienst Ameland - Holwert.
De veerboot is gemaakt bij Scheepswerf Bijlsma en is vernoemd naar een dorpje aan de oostpunt van Ameland, Oerd, waar nu het natuurgebied ligt. De Oerd wordt voortgestuwd met schottelpompjets en is uitgerust met een viertal Catterpillar 3508TA dieselmotoren.
Het m.s. Rottum (voorheen m.s. Sier) werd in 1985 gebouwd op Scheepswerf Hoogezand. Op 9 mei 1985 kwam het schip onder de naam Sier in dienst bij de rederij. 10 jaar lang werd de Rottum ingezet op de route Ameland-Holwert. Daarna werd door Wagenborg een nieuw schip aangeschaft, dat opnieuw m.s. Sier werd genoemd. Het oude schip werd omgedoopt tot m.s. Rottum en werd overgeplaatst naar de route Lauwersoog-Schiermonnikoog v.v.
In 2011 en 2012 is het schip verbouwd bij Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl. Alle verf werd van de buitenkant verwijderd, het vlakwerk vervangen door een dubbelwandige bodem en de motoren werden vervangen door energiezuinige motoren die zich aanpassen aan de vermogensbehoefte aan boord.
Het m.s. Monnik (voorheen de Oerd) is in 1985 gebouwd op de scheepswerf Hoogezand voor de route Holwert-Ameland. Op dezelfde werf werd eerder het zusterschip m.s. Sier gebouwd.
In 2003 werd door Wagenborg een nieuw schip in dienst genomen, wederom met als naam m.s. Oerd. Dit was een zusterschip van de in 1995 gebouwde m.s. Sier. De eerste Oerd is omgedoopt tot m.s. Monnik en vaart nu op de route Lauwersoog-Schiermonnikoog.
Sneldienst m.s. Fostaborg werd oorspronkelijk gebouwd als Crew Transfer Vessel (CTV) voor Wagenborg Sleepdienst en gedoopt tot 'Waterlines'.
In 2019 werd het schip toegevoegd aan de vloot van Wagenborg Passagiersdiensten en ingezet als sneldienst tussen Ameland en Holwert. Om als passagiersschip te kunnen varen, was een verbouwing van het schip noodzakelijk. Dit gebeurde in sneltreinvaart op de werf van Koninklijke Niestern Sander in Farmsum. Op 5 juli 2019 ging het schip als m.s. Fostaborg in de vaart.
De naam 'Fostaborg' refereert aan de verbondenheid met Ameland. Ameland heette ooit Fostalân; vernoemd naar beschermvrouwe en godin Fosta uit de Friese mythologie. Er was ooit zelfs een tempel voor Fosta op het eiland. '-borg' verwijst naar het familiebedrijf Royal Wagenborg, waar Wagenborg Passagiersdiensten onderdeel van is.
Dit schip werd in 2018 afgebouwd op de scheepswerf van de Gebroeders van Enkhuizen in Makkum. Het nieuwe schip kreeg de naam 'Fostaborg' en werd in maart 2018 ingezet als eerste sneldienst van Wagenborg Passagiersdiensten tussen Ameland en Holwert.
In juli 2019 werd het schip hernoemd tot 'Esonborg' en ingezet als sneldienst tussen Schiermonnikoog en Lauwersoog én tussen Oostmahorn en Schiermonnikoog. Deze laatste dienst voert Wagenborg Passagiersdiensten uit in opdracht van Landal, als extra service voor de gasten van vakantiepark Esonstad.
Deze sneldienst met ruimte voor 48 passagiers en heeft een snelheid van ongeveer 40 km per uur. Dit betekent dat de overtocht in 20 minuten gemaakt kan worden.