Wagenborg Passagiersdiensten verzoekt ministerie in te stemmen met wijziging dienstregeling vanwege onvoldoende veilig begaanbare vaargeul
Door continue achteruitgang van de vaargeulen naar Ameland en Schiermonnikoog wordt WPD geconfronteerd met instabiliteit en ontoereikende afmetingen van beide vaarwegen. Toch heeft de rederij lang tot op de grens van het verantwoorde weten te opereren om haar verplichtingen, uit de door het Ministerie van I&W verleende concessie, zo goed en veilig mogelijk na te komen. Echter, ondanks de recent extra ingezette baggercapaciteit zijn de vaargeulen niet op de overeengekomen minimale breedte en diepte en werd één van de sneldiensten onlangs met een serieuze gronding geconfronteerd.
Hierdoor acht de rederij het niet langer mogelijk om de bestaande dienstregeling onder de huidige omstandigheden veilig en verantwoord te exploiteren. Een recent onderzoeksrapport van Marin naar de dimensionering van de vaargeul tussen Ameland en Holwerd onderschrijft dat optimaal en veilig gebruik in twee richtingen momenteel niet meer mogelijk is.
WPD heeft daarom op 26 mei 2023 de concessieverlener per brief verzocht in te stemmen met een tussentijdse structurele wijziging van de dienstverlening tussen Ameland en Holwerd en tussen Schiermonnikoog en Lauwersoog in de zin van artikel 1.3 sub h van het Programma van Eisen van de Vervoerconcessie Waddenveren Oost. De vaargeulen zullen daardoor alleen nog maar enkelvoudig (d.w.z. één schip in de vaargeul / geen passages meer) door de veerdienst en de sneldienst gebruikt worden.
Het ministerie geeft aan ons verzoek te hebben ontvangen en zo snel mogelijk met een reactie te komen. Tot nadere besluitvorming/instemming zullen de huidige dienstregelingen op de verbinding Ameland - Holwerd en Lauwersoog -Schiermonnikoog van kracht blijven.